Ethos, Logos en Pathos, de theorie

(20-25 min)

 

Opdracht 3: Ik wil later thuis komen! (4 min)

Stel, je bent op een erg leuk feestje. Je hebt met thuis afgesproken om op een bepaald tijdstip thuis te zijn. Maar je wilt je ouder(s) overtuigen een uurtje later thuis te mogen komen, Hoe doe je dat? Noteer voor jezelf een aantal (minstens 3) argumenten.

 

Opdracht 4: Ik wil pizza! (6 min)

Bekijk rechtsboven het filmpje Ethos , Logos, Pathos hier rechts., waarin Ari zijn moeder overtuigt om die avond een pizza te gaan halen. Het filmpje legt de drie overredingsmiddelen van Aristoteles uit.

 

Opdracht 5: Ethos, logos, pathos (5 min)

Lees nu de theorie over Ethos, Logos, Pathos op papier (zie bestand rechts). Geef nu van jouw argumenten bij Opdracht 1 aan, in welke categorie ze vallen.

 

 

Ethos, logos en pathos: de reclame

Overal in de reclame vind je Aristoteles' drie overredingsmiddelen terug, het liefst in een combinatie van twee of drie van deze overredingsmiddelen.

 

Opdracht 6: Welke tandpasta is de beste? (10 min)

In tandpasta zit als werkzaam bestanddeel fluor. Verder zit er hoofdzakelijk een beetje zeep en schuurmiddel in en smaakstof. In Nederland worden bijna alle tandpasta's in één fabriek gemaakt.

Bekijk de 3 tandpastareclames die je rechts ziet. 

a. Noteer welke overredingsmiddelen je herkent. Kijk naar woorden, beelden en geluid/muziek.

b. Waarom denk je dat de makers voor die overredingsmiddelen hebben gekozen?

 

Opdracht 7: Andere reclamespotjes (5 min)

Bekijk de 2 reclames onderaan en beantwoord dezelfde vragen als bij opdracht 4.

 

Al deze technieken worden natuurlijk niet alleen in de reclame gebruikt. Op alle momenten dat je iemand wil overtuigen kun je dit toepassen. De rechtszaal en de politiek zijn goede voorbeelden daarvan. Mensen die deze technieken (al dan niet bewust) toepassen hebben meer succes. Op de volgende pagina's vind je daarvan voorbeelden.

 

De Aristotelische Overredingsmiddelen
Word – 13,0 KB 333 downloads

Tandpastareclames

Overige reclames